Ik ben schuldenaar
Velen schrikken wanneer ze een brief of een e-mail van een gerechtsdeurwaarder ontvangen. Dat is niet nodig. Een gerechtsdeurwaarder zal altijd zoeken naar oplossingen op maat van jouw situatie en zal je informeren over de lopende procedure.
Wat kun je doen?
- Lees het document zorgvuldig, gooi het niet weg!
- Contacteer de gerechtsdeurwaarder indien je vragen hebt. De contactgegevens van het gerechtsdeurwaarderskantoor staan vermeld op het document.
Ook als je denkt dat de brief of de e-mail niet voor je is bestemd, is het aangeraden om contact op te nemen met de gerechtsdeurwaarder zodat de situatie uitgeklaard kan worden.
Als je twijfelt of het document wel van een gerechtsdeurwaarder komt, kan je eerst zelf checken op onze lijst met frauduleuze adressen of zijn naam op deze lijst voorkomt. Termen als ‘incasso’ komen trouwens nooit voor in de benaming van een gerechtsdeurwaarderskantoor. Je kan ook altijd contact opnemen met ons secretariaat via info@nkgb-cnhb.be of 02/ 538. 00.92.
Welke soorten documenten kun je ontvangen?
- Een juridisch document (ook wel exploot genoemd), zoals een dagvaarding of een betekening van een dwangbevel of een vonnis.
- Een aanmaning tot betaling van een schuldeiser.
- Een betalingsherinnering.
- …
Sommige documenten krijgt u per post, andere levert de gerechtsdeurwaarder af aan u persoonlijk (een betekening) of laat het achter bij je thuis.
Voor elke situatie is er een oplossing. Mogelijks ook via schuldbemiddeling.
Vragen over het tarief van de gerechtsdeurwaarder?
Hier vindt je alle relevante informatie over het tarief.
Wens je uw gegevens in het Centraal Bestand van Beslagberichten (CBB) in te kijken?
Dat kan je aanvragen op 2 manieren:
- Stuur een schriftelijk, gedateerd en ondertekend verzoek aan de NKGB. Voeg daar een kopie van jouw identiteitskaart (voor- en achterkant) aan toe.
- Vul dit formulier in. De DPO van de NKGB zal je binnen 30 dagen een antwoord bezorgen.
Een klacht indienen?
Je kan klacht indienen via dit formulier. Je moet hierbij duidelijk vermelden waarom je meent dat de gerechtsdeurwaarder zijn verplichtingen niet heeft nageleefd. Voeg ook de nodige documenten die het probleem aantonen toe. Zo niet, kan de auditeur geen objectief verslag opmaken.
Let op: de Nationale Kamer en de arrondissementskamers kunnen geen rechter vervangen en hun bevoegdheden zijn beperkt.
Meent je dat een gerechtsdeurwaarder zijn verplichtingen niet heeft nageleefd, kan je klacht indienen bij het auditoraat bij de Nationale Kamer van Gerechtsdeurwaarders. Als die van mening is dat er daadwerkelijk een probleem bestaat, zal het de zaak doorverwijzen naar de tuchtraad.
Het is belangrijk te onthouden dat het auditoraat en de tuchtraad niet bevoegd zijn:
- te oordelen of een beslag correct gelegd is;
- je een schadevergoeding toe te kennen;
- de uitvoering stop te zetten of de gerechtsdeurwaarder een instructie te geven.
Je kan ook beroep doen op de ombudsman voor de gerechtsdeurwaarders. De ombudsman heeft geen tuchtbevoegdheid, maar een bemiddelende opdracht met het oog op een pragmatische oplossing. De ombudsman is bevoegd om vragen van zowel particulieren als bedrijven en van zowel schuldeisers als schuldenaars te behandelen. De tussenkomst van de ombudsman is gratis.
Tip: vermijd om verschillende instanties tegelijkertijd aan te schrijven. Dat werkt contraproductief.